31.8.11

Pemikiran sekular.

Di satu sudut masjid kelihatan Leman Ketupat sedang duduk mengadu perasaannya kepada Sang Pencipta. Matanya berkaca digenangi air mata. Mulutnya tak henti-henti mewiridkan istighfar. Untuk dirinya, untuk bapanya dan untuk umat seluruh alam.

Sebelum itu Leman Ketupat ditegur bapanya apabila beliau menyatakan hasratnya untuk bernikah.

"Hang tu ilmu agama dah A dah. Tapi ilmu rumah tangga belum cukup lagi."

Jauh di benak hatinya tertanya-tanya. Apa Islam itu mengasing-asingkan ilmu rumah tangga, ilmu sains, ilmu politik dan sebagainya?

p/s: Gambar India - Bangladesh hari tu dah keluar kat Fesbuk!

1Umat; Akidah Didahulukan, Syariat Dimartabatkan.
Islam Agamaku, Malaysia Negaraku, I Love U.

25 comments:

Anonymous said... [Reply]

Di satu sudut masjid kelihatan Leman Ketupat sedang duduk mengadu perasaannya kepada Sang Pencipta. Matanya berkaca digenangi air mata. Mulutnya tak henti-henti mewiridkan istighfar. Untuk dirinya, untuk bapanya dan untuk umat seluruh alam.

em said... [Reply]

kontot je pulak entri lu kali ni.
hri tu, lu ada ckp psl cm ne nk blja dakwah kan? cm ne he? maaf lah tnya kat sini pulak

Norsha said... [Reply]

sabarlah leman, hang carilah lagi tok guru yg hebat2 tentang ilmu r/tangga ni, nanti dptlah A.....

Ismi Ijmi said... [Reply]

apa maksudnya? x faham

UmmuAisya said... [Reply]

mungkin apa yang cuba dimaksudkan beliau dengan ilmu rumah tangga macam ilmu memasak, kemas rumah, buat air..etc etc..yang tu kot xcukup lagi..hehe

yui92 said... [Reply]

mmg asing pun kan? tauhid, sirah, ibadah, fiqh, akhlak, ilmu2 fardu kifayah semua tu ada pembahagaian masing2.. ke camna?

Anonymous said... [Reply]

ironinya sekarang orang pandang agama as ibadat je...

mhafiz_ydin said... [Reply]

Dari kecik sampy besar dok dalam rumah, naik tangga turun tangga, kira ilmu rumah tangga r tu. Bgtaw leman, dah2.. cepat2 kawin...

Bijen M. said... [Reply]

EM,
Ada ada.
Emel gua notasiku@gmail.com

NOR,
Kena tambah lagi korbang 4 bulang dalang negare.
Belaja masok masakang Mesia pulop.

ISM,
Sekularisme.
Memisahkan agama dengan benda lain.

UMM,
Ahh takde takde.
Ada agama, ada segalanya.
He he he.

YUI,
T_T
Islam adalah deen.
Deen adalah cara hidup.
Syumul iaitu lengkap.
Pahang dok?

TN 8:05,
Aah.
Bila belajar sains cikgu ajar matahari yang bagi tumbuh pokok.
Allah langsung tak dikaitkan.
Dan agama tempatnya hanyalah di masjid.

MHY,
Leman nak kahwin.
Tapi...
Doa bebanyok.

HijabRockers said... [Reply]

Leman tgh meluah perasaan tu. Baca aje jangan komen2. =)

ikanlaga said... [Reply]

haha..dh dua org teman blog sy guna nama leman sbagai ganti nama diri.
doa bebanyak derr.

Bijen M. said... [Reply]

HR & IKA,
Hoi hoi.
Ini cerita rekaanlah.
>_<

s e n s h i said... [Reply]

kirim salam pada leman.




aku harap lagi ramai leman atas bumi Malaysia ni.
kbai.

Afida Anuar said... [Reply]

Kesian kat leman ketupat...

leman ketupat tu....aka lu ka? errrr...gagaggaga..

PS: Amboi2...dan dan buat entry kaber eh. Baru je plan nak beli hadiah tunang tuk lu, nasib baik sempat baca entry kaber... terus kansel beli hadiah.. he he...

Afida Anuar said... [Reply]

PS: kenapa lu nak kena masuk spital lepas raya?

CS said... [Reply]

nk tggu cukup semua, sampai bila pun xkahwin...xpe belajar sesama dgn isteri lg best..akk ttap nk tasykil bijen cecepat nikah...if dh ada ank dara, mmg akk pinang bijen jd menantu...dh d lesen 4B (pakej ilmu agama+rumahtangga) tu dh lulus la tu..~~~

eh..eh...ni cite fasal leman bukan bijen la... :P

fuad ansari said... [Reply]

(",)...

Kerana hidup berlandaskan agama maka rasanya leman ketupat sudah boleh berkahwin berdasarkan justifikasi bahawa dia sudah mempunyai ilmu agama yang mencukupi... (",)

Bijen M. said... [Reply]

SEN,
Aku pun harap begitu.
Ok.

AFA,
Mana ada gua.
Ni fiksyen je.
Sudahlah lu.
Setakat nasi dagang pun nak tinggal kat Mesra Mall ada hati nak bagi hadiah.
Lu saja je buat hati gua kecik.

(Tak masuk sepital kalau tak eksiden, putus jari main mercun, tercekik tulang dsb.)

CS,
On the job training omputih kata ye dak?
Carikanlah sorang dua kak.
Ha ha ha.

FUA,
Ada agama, ada segalanya.
Anbelibipul?
Belibit.

menusuk hati said... [Reply]

Assalamualaikum bro..

Dulu kini dan entah keberapa kalinya..entri berunsurkan impian berumah tangga.hehe..

kalau berjodoh itu lebih baik untuk lu buat masa ini,nescaya Allah akan bagi..Kalau membujang sehingga umur 30 tahun itu lebih baik utk lu,lu kena bersabar bro..Allah dengar tu doa lu..

~PENCHENTA~ said... [Reply]

Kih3. Turut bersimpati dekat leman ketupat.

Semoga mudahdia p belajaq ilmu rumah tangga.

p/s: bandar PB sangat tak kool. Grr.

RuMaH TuA said... [Reply]

Alhamdulillah...
Leman Ketupat banyak pk umat...
(^_^)

Anak Pendang Sekeluarga said... [Reply]

nk ilmu rumah tangga dan ilmu malam pertama,dtg jumpa aku...ada sorg ustz ijazat kt aku segala ilmunya...dia ckp ini ilmu maulana umar palampuri.....

HijabRockers said... [Reply]

pening trus pala aku baca komen Anak Pendang Sekeluarga ni ha. siyes pening. ngucap aku.

Afida Anuar said... [Reply]

Ala..kalau kat kerteh tu ada rumah lu je semata-mata, sanggup juga gua pi rumah lu hantar nasi dagang spesel gua tu. Tapi hakikatnya tak..err

kalau hadiah tunang gua serius nak kasi, pasai boleh pos!...kekeke..

dah dah, jadi-jadi la kecik hati. Besar kan balik hati tu... oK?;)

Bijen M. said... [Reply]

MH,
Alaikum salam bro hensem.
Untunglah kau dah kahwin.
:)

PEN,
Hoi.
Mulut insurans sikit.
Bandar PB akan jadi macam Tokyo 2013 nanti.

RT,
Alhamdulillah.
Tak fikir umat, nanti umat tuntut kat kita kat akhirat nanti.

APS,
Pehh!
Ijazat ke ambe pulok.

HR,
Ni bahasa orang laki.
Mung dok pahang.

AFA,
Haaa pos cepat pos.
Gua tunggu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...