3.3.11

Cerita pasal wanita.

Soundtrack untuk artikel ni adalah lagu Butterfingers - 1000 Tahun (Kembali). Pasangkannya dipermulaan cerita. Tak ada kena-mengena pun sebenarnya.

Oke! Bila dah namapun lelaki, secara tipikalnya tentulah seorang yang taff, mampu berfikir secara waras, seorang pemimpin berwibawa, mampu berdikari dan membuat keputusan dengan baik, kacak, macho bergaya, solat berjemaah di masjid, buat kerja dakwah dan lain-lain lagi sifat-sifat maskulin macam Nabi SAW. Namun begitu, lelaki tetap ada kelemahannya (bukan merujuk kepada Nabi SAW). Iman seteguh gunung Everest pun kadang-kadang boleh cair yer dok? Salah satunya sebab wanita.

Seperti yang selalu diperkatakan, wanita itu sebesar-besar fitnah untuk lelaki. Oh! Bukannya nak melabel wanita ini golongan jahat, tetapi fitnah ini merujuk kepada kemampuan mereka menyebabkan golongan lelaki lupa daratan, jika tidak ada langkah pencegahan.

Adam Ditendang
Kita selak balik buku sejarah, bagaimana Adam AS dicampak keluar dari syurga? Syaitan berusaha bersungguh-sungguh memperdaya Adam AS, tetapi gagal. Akhirnya digunakan Hawa sebagai alat untuk mencapai matlamat. Lalu digodanya Adam AS melalui perantaraan Hawa untuk mendekati pohon larangan. Kemudian terbogellah mereka di situ kemalu-maluan sambil mengambil daun-daun untuk menutup tubuh badan mereka yang terdedah.

Barsisa Ditumpas
Itu salah satu kisah kejayaan wanita ‘menggoncang’ dunia. Kisah lain pula adalah Barsisa si ahli abid. Bagaimana seorang abid yang berpuluh tahun mengabdikan diri kepada Allah SWT akhirnya tewas dengan penangan seorang wanita lalu mati dalam keadaan kufur. Mulanya macam-macam cara digunakan syaitan untuk menyesatkan Barsisa, tetapi tak berjaya. Akhirnya syaitan membawa seorang wanita untuk datang berubat dengan Barsisa. Lalu terjadilah penzinaan, pembunuhan dan hukuman. Nak baca cerita lanjut Gugellah sendiri. Macam biasa, easy get easy go right?

Jarum Masa Kini
Dua cerita ni dah cukup untuk dijadikan panduan oleh kaum yang tak senang dengan Islam untuk mencipta jarum merosakkan para pemuda Islam masa kini. Lalu perlaksanaan agama pun mula goyah. Banyak masalah umat timbul sana-sini. Blablabla dan blablabla.

Jadi sedarlah wahai para wanita, janganlah mudah terpedaya dan dijadikan alat oleh ‘mereka-mereka’ itu untuk merosakkan agama Islam. Dalam tak sedar, cara kita berfesyen, bertudung, bermake-up, berhias dan berbicara mampu menarik perhatian golongan lelaki. Lelaki-lelaki zaman sekarang ni sudahlah lemah imannya, termasuklah gua sendiri. Tak kesian ke kat kami ni yang menjadi harapan umat untuk membawa agama ke mercu kegemilangan? Tak kesian ke? Kesian ke tak? Kesian kan?

Kesiankan Agama
Kot ye pun kubur lain-lain, tapi tak perlulah nak jadi perosak kepada agama sendiri. Bila golongan-golongan pemuda yang sedikit ini semuanya tersungkur digoda oleh kamu-kamu, apa lagi talian hayat yang ada untuk agama? Ingatlah, jangan diperalat Yahudi dan Nasrani lalu menjadi jarum untuk agama sendiri. Kalau tak sayang diri sendiri pun, janganlah bagi efek dekat orang lain.

Fitnah Zaman Aisyah
Aisyah RHA ada berkata sekiranya Rasulullah SAW hidup pada zamannya maka sudah tentu Rasulullah SAW akan menghalang orang perempuan pergi ke masjid kerana banyaknya fitnah. Itu pada zaman Aisyah RHA. Zaman kita yang dah jauh ni macam mana? Itu halang pergi ke masjid. Kalau pergi ke pasar macam mana pula? Oh oh!

Akhir kata, pemuda tiang agama, pemudi harapan kepada pemuda. Wanita hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah. Wanita solehah tidak memandang dan tidak dipandang. Dan lain-lain lagi yang difikirkan sesuai. Oh, terskema pula hari ni. Mode interview tak habis lagi kot. Wakaka! Adios!

1Umat; Akidah Didahulukan, Syariat Dimartabatkan.
Islam Agamaku, Malaysia Negaraku, I Love U.

47 comments:

Anonymous said... [Reply]

Soundtrack untuk artikel ni adalah lagu Butterfingers - Kembali. Pasangkannya dipermulaan cerita. Tak ada kena-mengena pun sebenarnya.

Oke! Bila dah namapun lelaki, secara tipikalnya tentulah seorang yang taff, mampu berfikir secara waras, seorang pemimpin berwibawa, mampu berdikari dan membuat keputusan dengan baik, kacak, macho bergaya, solat berjemaah di masjid, buat kerja dakwah dan lain-lain lagi sifat-sifat maskulin macam Nabi SAW. Namun begitu, lelaki tetap ada kelemahannya (bukan merujuk kepada Nabi SAW). Iman seteguh gunung Everest pun kadang-kadang boleh cair yer dok? Salah satunya sebab wanita.

Anonymous said... [Reply]

Soundtrack untuk artikel ni adalah lagu Butterfingers - Kembali. Pasangkannya dipermulaan cerita. Tak ada kena-mengena pun sebenarnya.

Oke! Bila dah namapun lelaki, secara tipikalnya tentulah seorang yang taff, mampu berfikir secara waras, seorang pemimpin berwibawa, mampu berdikari dan membuat keputusan dengan baik, kacak, macho bergaya, solat berjemaah di masjid, buat kerja dakwah dan lain-lain lagi sifat-sifat maskulin macam Nabi SAW. Namun begitu, lelaki tetap ada kelemahannya (bukan merujuk kepada Nabi SAW). Iman seteguh gunung Everest pun kadang-kadang boleh cair yer dok? Salah satunya sebab wanita.

MATAHARI said... [Reply]

*menghadam tulisan yang tertera di skrin*

Amira Amair The Poyos said... [Reply]

Serius aku bka lagu tu yg ada kat dalam hanset aku sambil bc entri hg..hahahhahahhaha....

Ok2..mndalam maksudnya..mungkin aku ptut perbaiki cara aku bertudung sebab baru ja setahun aku pakai tudung secara serius ni..

Yang pasal mekap tu..aku pun tak paham awat la perempuan la suka mekap tebal2..Sakit mata tengok..
huhuhuhu..natural sudah la...

Tah-tah masa mekap ja lawa..bila tak mekap..hado!!
Adoii..jahatnya mulut aku ni..
Astarfirullahalazimm!!!


Terimakasih ya kerana memperingati..

aliaazuan said... [Reply]

Salam.

Insyaallah amiiin...

kami smua tak mau diperdayakan oleh anasir2 jahat yg brpunca drp syaitan laknatullah..kami nak bljr lg & lg utk jd wanita solehah & spt sahabiah2 Radhiyallahu anhum ajmaiin..

Wafi said... [Reply]

Gua sudah kena! Lu sudah kena! kahkahkah.. kita semua sudah kena! perangkap syaitan... perangkap yang susah nak keluar.. senjata syaitan yang unggul... WANITA... dulu kecik2 xbaligh lg aku bajet, eleh xdakpa la fitnah perempuan... tapi bila da besar dan baligh baru aku fhm.. so lu orang perempuan xfhm naluri lelaki, jadi sila rujuk syariat Islam cara tutup aurat.. Gua orang laki dah tau iman lemah gila, aku juga perlu rujuk syariat Islam dalam cara pandangan....

Wafi said... [Reply]

jangan biarkan lelaki2 yang hampeh macam aku terperangkap dalam fitnah perempuan lu orang... jadi cari la lelaki yang xhampeh.. lelaki yang xhampeh ialah lelaki yang nak kawin dengan korang.. ikhlas kerana Allah... macam mana nak cari lelaki xhampeh? didiklah diri sendiri dulu... insyAllah dapat jodoh baik2 yang xhampeh..

menusuk hati said... [Reply]

assalamualaikum en notasiku:
3 tmpt utma setan suka tengek pd wnta..dkt pinggul,nasi lemak pak naser n kpla..selalu x lu bila lu jalan2 n ada gds pandg mata lu lama2,...ada x ms tu lu rs lu d antara org yg hensem masa tu?hihi

Tuan Auz said... [Reply]

Argh takut!! Aku tak nak jadi fitnah korang! kena kurangkan keluar rumah! =p

Korang pon tundukkan pandangan derr. hehe

Tuan Auz said... [Reply]

Argh takut!! Aku tak nak jadi fitnah korang! kena kurangkan keluar rumah! =p

Korang pon tundukkan pandangan derr. hehe

fuad ansari said... [Reply]

Terkadang2 aku takut utk menghampiri sesetengah wanita.. (kerana imanku masih lemah)

Bak kata lagu:
Dari kerana mata...
Aku tergoda terpesona..

Ya Allah, selamatkanlah kami dari fitnah kehidupan..

Catherine- said... [Reply]

lelaki,

teruskanlah membimbing hawanya
jangan menyakiti
jangan di hinakan
saling kasihan mengasihani~

kan aman..

Umma-ali said... [Reply]

aslm, bak kata Rabiatul Adawiyah, semasa Hadrat Hassan Basri meminangnya, bagaimana mungkin kamu lelaki yg punya 1 nafsu n 9 akal, tp tak dpt mengawal nafsu kamu yg 1 itu...mampu mngawal kami wanita yg punya 9 nafsu n 1 akal saja...renungkanlah...hok 1 tu jaga n kawal bebaik...kami ni ada 9 tau! macam2 kami nak...ok, kita sama2 ada tgungjwb, sama2 pikul dgn kudrat yg Allah bg kpd kita, llki dgn kemchohan, ketaffannya, pompuan dgn lirikan n lemah gemalainya...gunakan utk agama Allah SWT, pasti aman dunia ini... insyaAllah!

cik_paan said... [Reply]

ku mahu hidup seribu tahun lagi, kembali...

wanita pelihara maruah diri, lelaki jadilah muslim sejati

Norsha said... [Reply]

Salam semua,
.....lelaki-lelaki zaman ini sudahlah lemah imannya......
cari penguatnya wahai sang adam, jgn dipersalah sang hawa semata-mata, gunakan sepenuhnya kelebihan yang diberi oleh Allah untuk memimpin dirimu dan orang dibawah jagaanmu sebaik mungkin....
Benarlah wanita sebesar-besar fitnah kerna itu kuatkan jiwamu agar tidak mudah kalah....
ketahuilah, lelaki beriman zaman ini sukar ditemui, kerana itu ia jadi rebutan bagi sang hawa yang sedang mencari, beruntunglah anak muda yang diberi kesedaran untuk teguh berdiri menegakkan kebenaran, memperbaiki iman...

نور توفيقا said... [Reply]

Banyaknya kelebihan & keistimewaan perempuan, that we become one of the biggest test to men..

Dan banyaknya kelebihan & keistimewaan lelaki, that men are chosen to take this big test by Allah..

...antikapel... said... [Reply]

"Wanita hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah"

ade anon bg tau kat wa hadis sebenar macam ni...

"dunia adalah hiasan, seindah hiasana adalah wanita solehah"

kena check balik hadis tu bro....

wanita yang cantik tak dipandang, dan tak memandang...

tapi, wanita biasanta suka dipandang dan suka memandang....hehe

نور توفيقا said... [Reply]

It's
"Wanita yang baik tidak dipandang dan tidak memandang."

Kata2 Aisyah r.a:)

ukhti,mardhiah said... [Reply]

Salam semua sekali
sukanya,baca semua komen.
very concern each other.
Alhamdulillah.

pejalankaki said... [Reply]

patut pakai soundtrack dehearty - wanita lah bijen...

byk wanita terlupa. dipikir bila sudah memakai tudung, sudah sempurna kewajipan utk menutup aurat. dan byk lelaki juga lupa, yang wanita wanita ini terlupa. hah apa punya ayat lah. ringkasnya, wanita dan lelaki perlu utk saling mengingat. entah. tapi rasanya akan lebih terkesan dalam diri jika yg menegur berlainan jantina berbanding sesama jantina ni.

mhafiz_ydin said... [Reply]

Argh.. Terseksa aku dengan awek-awek zaman skunk..

Cikgu Sue [CS] said... [Reply]

hmmmmm....sukarnya~~~~

~PENCHENTA~ said... [Reply]

dekat syiria, orang laki tak naik bas kalau ada seorang wanita dalam bas tu. aku dah pasang hajat nak ke sana. keh3. cemburu dengan manusia yang mampu menjalankan syariat Allah.

Afida Anuar said... [Reply]

Gua belum cukup solehah lagi:(

Wanita solehah tidak memandang, dan tidak dipandang...

: husna : said... [Reply]

"jadilah wanita yang tidak memandang dan tidak dipandang.."

so nice qoute...semoga Allah bg kekuatan utk aplikasikannya dlm dunia yg semakin mencabar nih...^^

L said... [Reply]

so...

jangan sroh aku jadi lemah lembut bro. :D sb de sb Allah cipta adik ko ni kasar macam jantan..

sekurang2nya..dia nampak jantan, tiada 'godaan' berlaku.

ngaha ha ha

Bijen M. said... [Reply]

MAT,
Jangan lupa nyahtinja apa yang tak patut.

AATP,
Ha ha ha.
Nice bero!
Tak apa, selow selow.
Pakai tudung istiqamah pun dah cukup baik untuk kau.
Tahun depan tukar pulak pakai tudung labuh sikit.
Tahun depan-depan tukar lagi bagi labuh lagi.

ALA,
Salam.
Allahumma amin.
Kami pun nak belajar menundukkan pandangan.
Agama ajar kalau nak tundukkan pandangan kena kahwin, yer dok?
:D

WAF,
Aku nak kawen, aku nak kawen!
Ke ke ke!

MH,
Alaikum salam.
Selalu-selalu.
Gua rasa gua sangat hensem.
Lepas ni kena pakai spek hitamlah supaya depa tak tengok mata gua.

Nina :) said... [Reply]

yes. setuju sesangat. sekarang ni plak ada gerakan ambil gambar model muslimah. maafkan saya tapi saya geli geleman dengan pendirian orang camni. derr..wanita muslimah takkan rela diambil gambar oleh sekumpulan lelaki bukan muhrim.walaupun di tempat awam.and lelaki2 itu sepatutnya melindungi wanita2 tersebut dari memperlihatkan perhiasan dan mekap mereka. betul tak?

Bijen M. said... [Reply]

TA,
He he he.
Aku lelaki ingatkan wanita.
Kau orang wanita, ingatkan kami.

FUA,
Uik.
Dah kahwin pun susah lagi ke der?
Hu hu.
Kena kahwin lagilah nampaknya.

CAT,
Wanita.
Teruskanlah bersemangat.
Penuhi syariat.

UMA,
Alaikum salam.
Aaaa.
Baik baik.
InsyaAllah kahwin.
Keh keh keh!

CIP,
Peewit!
Nanti nak kena buat pesta pantunlah kat sini.

Bijen M. said... [Reply]

NOR,
Salam.
Saya adam, suka bercerita tentang hawa.
Hawa, ingat-ingatkanlah kami pula.
Yer dok?

PQA,
:)
Alhamdulillah Allah pilih kita.

ANT,
Oh nanti gua cari.
Sebab hari tu gua dengar, wanita adalah salah satu perhiasan yang ada tercipta di dunia.
Dan hiasan yang paling indah adalah wanita solehah.
Siapa yang dapat sebaik-baik perhiasan dunia itu, dia akan selamat dunia dan akhiratnya.
Heheh.
Kena pakai purdahlah der.

PQA,
:)

UKM,
Saling melengkapi gitu.
Yer dok?

Bijen M. said... [Reply]

MHY,
Makwe zaman sekarang der.
Zaman sekarang.
Pakwe pun apa kurangnya.

CS,
Sukarnyaaa..
Bagikuuuu..
Blablabla..
Kau kunciiii..
Cintakuu..
Blablabla..

PEN,
Semoga tercapai hajat.
Jangan lupa qadha hajat.

AFA,
Jangan pandang-pandang.
Jangan pegang-pegang.
Duduk renggang-renggang.
Allah pun sayang.
Ke ke ke.

HUS,
Amin.
Semoga Allah SWT permudahkan anda dan semua wanita yang ada di muka bumi ini.

L,
Hua hua hua.
Yelah yelah.
Nanti dah ada laki, kompem kau longlai.

NIN,
Ha ha ha.
Betul.
Marilah sama-sama kita sedarkan kita dan mereka apa maknanya muslimah itu.

fuad ansari said... [Reply]

Tuan Bijen..Ada betulnya cadangan tuan.. (",)

hamshira said... [Reply]

alahai, segan lah nak komen bila cerita bab ni.

habis tu komen jugak apesal aishah?!





terima kasih tuan, sudi lagi mengingatkan

pejalankaki said... [Reply]

patut pakai soundtrack dehearty - wanita lah bijen...

banyak wanita sekarang terlupa benda2 macam ni. dan banyak lelaki juga lupa yang wanita terlupa. hah apa punya ayat lah. ringkasnya, lelaki dan wanita harus saling mengingati. entah, tapi rasanya akan lagi trkesan bila yang menegur itu berlainan jantina berbanding sesama jantina ni.

Bijen M. said... [Reply]

FUA,
Kadang-kadang otak gua boleh pakai juga.
Ha ha ha.

HAM,
Komen sebab segan.
Tak segan, tak komen.
Ah-ha!
Ingat-ingatkanlah kami pula.

PEJ,
Soundtrack ni nak bring mood kembali selepas satu dua entri sayu.
Keh keh keh!
:)

buDAK keCIK said... [Reply]

dh g interview ke blum ni?? skrg kt kl kn? alang2 dh smpai kl, jom la g dtc tgk mereka brbalas pntun mln ahad ni. pihak media pn dtg kot. insyaAllah...

erk, smlm tetiba ade bdk laki tu tegur ak comel. ak ase ak x make up pape pn. salah ak ke? x prnah trlintas pn nk suruh dorang pandang ak. cmne tu??

GigiWangi said... [Reply]

Speechless.

Doa2 lah supaya aku berubah. :)

Bijen M. said... [Reply]

BK,
Malam Ahad ye?
Insyaallah.
Tengoklah nanti.
Papehal roger nanti.

GIW,
Semoga Gigiwangi menjadi salah seorang wanita solehah terbaik dambaan para dai'e.
Wiwit!
Amin.

Anak Pendang Sekeluarga said... [Reply]

p/s:jemput share pandangan tuan berkaitan artikel terbaru...di blog sy..

Dark Half said... [Reply]

kalau tak keluar rumah nampak awek seksi, dalam rumah, online nampak awek triple seksi kat blog secara tak sengaja

aku suka cara kau menegur tapi kebelakangan ni banyak teguran berupa penghinaan dibuat oleh golongan tertentu kepada golongan yg mereka tak sukai. perlukan rebel dan kata2 kesat utk betulkan seseorang? ada org cakap perlu sbb org tak nak berubah kalau tak ditempelak dgn kasar

aku masih teringat kisah rasulullah memberi makan perempuan tua yahudi buta yg mencaci-makinya

matadore said... [Reply]

semakin tak suka aku keluar rumah cenggini.

less hang out!

Dark Half said... [Reply]

nota siku, minta izin petik sebahagian entry lu untuk entry terbaru gua

una berry said... [Reply]

rasanya kena kembali seperti zaman sekolah menengah dululah
kena buat segala iffah (xingat term ni tpi betul kot term tu :D)
nak lagi iffah mata
dah sentiasa bersederhana utk mengelakkan diri drpd fitnah
blogsphere ada juga yg bagus :)

Bijen M. said... [Reply]

APS,
Lepas ni jemput ke IPB pulak.
He he.
InsyaAllah.

DAR,
Ha ha.
Bukan lelaki yang tak keluar rumah beb.
Maksud di atas, perempuan yang kena kurangkan keluar rumah sebab jadi fitnah dekat golongan lelaki.
He he.
Wallahu'alam.
Lain padang, lain belalang.
Lain orang lain fe'elnya.
:)
Btw thanks!

MTD,
Caiyok caiyok!
Belajar jadi suri rumah berjaya.

DAR,
Sila-sila!
Gudlak!

UNA,
Semoga Allah SWT permudahkan kita dah jauhkan kita dari jadi asbab fitnah dan terima fitnah.
Amin.

ukhti,mardhiah said... [Reply]

ada org kata perempuan yang solehah zaman sekarang boleh jadi asbab "kehancuran"iman daie2 akhir zaman....
pesanan mard,hati2 tuan dengan bahana cinta syaitan.
emm...
dh la da'ie2 dh kurang....
"no couple untill nikah"
hang y cakap tu dulu..
Renung2 kn dan selamat beramal tuan bijen!
hidup Tronoh!

paranoid android said... [Reply]

two thumbs up bro....
sosio ekonomi politik ala2 islamik final chapter dh siap lu x g bace ke bro? huhuhuh

Bijen M. said... [Reply]

UKM,
Hmm.
Betul cakap Mard.
Hmm hmm.
Dan hmm.

PAR,
Ha ha.
Ada benda lagi best nak dibaca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...